Man kan da ikke gå på vandet?
– om at læse bibelske tekster med forskellige briller
Verden tager sig forskelligt ud, alt efter hvilke briller man ser den igennem – og sådan forholder det sig også med tekster. Vi ser og læser altid verden fra det sted, vi selv står. Vi ser en del, mens noget andet forbliver skjult. I projektet her præsenteres dette med brillen som metafor for forskellige synsvinkler.
De forskellige perspektiver introduceres i en nyproduceret tegnefilm, hvor en dreng læser fortællingen om Vandringen på søen med tre forskellige briller. Eleverne læser derefter to andre bibelske tekster med projektets briller og undersøger om brillerne repræsenterer forskellige pointer i teksterne.
Gennem hele forløbet arbejder eleverne med en lille kasse, hvor kassens sider repræsenterer forskellige udlægninger af et begreb eller en tekst. Kassen indgår også i projektets kirkebesøg, hvor eleverne erfarer, at også i kirkerummet kan ord og begreber betyde andet og mere, end det man kan se med det blotte øje.
Projektet afrundes med en skriveworkshop designet af forfatter Mette Vedsø.
Via forskellige ord-skulpturer kommer projektets briller i spil og sættes i relation til metaforen VEJ. Alle elever producerer tre skriftlige værker, som viser, at der også altid er flere mulige perspektiver på tilværelsen.
Tilmeldte lærere modtager:
- Undervisningsoplæg med lærervejledning, baggrundsmateriale og konkrete undervisningsforslag.
- Spørgsmålskort til gruppearbejde med bibelske fortællinger.
- Små kasser til illustration af forskellige synsvinkler.
- Adgang til projektets hjemmeside.
KLASSETRIN | 5. – 6. klasse |
FAG | Kristendomskundskab og dansk |
LEKTIONER | 12 |
VARIGHED | Hele året |
OMRÅDER | Kristendom, livsfilosofi og etik |