Hvis jeg var dig
Hvis jeg var dig er en æstetisk sanselig workshopdag i Folkekirkens Hus med fokus på litteratur og eksistens.
Sammen med forfatter og kunstner Mette Hegnhøj skal eleverne prøve at finde ind til noget af det, der gør et menneske til et menneske. Den unikke fortælling som tilhører den enkelte, udgøres ikke kun af fakta og opnåede succeser, men også af de revner der bliver, når livet overrasker eller går i stykker.
Lad dine elever opleve en meget anderledes æstetisk workshop, hvor hele kroppen sættes i gang med at opleve og skabe ord og udtryk, som tilsammen skal blive til et helt menneske, en hel livsfortælling.
Med instrukser fra en stemme i et kunstværk guides dine elever ind i en mørklagt sal, hvor alle sanser bringes i spil og en lille del af et menneskeliv sættes under lup.
På hver af de fire workshopdage skabes sammen med forfatteren et poetisk tableau, som deles med de tre andre deltagende klasser ved en scenografisk-performativ præsentation om fredagen.
De fire workshopdage er forskellige og undersøger personens drømme og oplevelser, frygt, håb, slægt og ståsted.
Om fredagen samles de fire udtryk, og personen kommer til syne i et samlet værk.
Citat fra forfatter og kunstner Mette Hegnhøj:
“Jeg glæder mig til at invitere indenfor i den skabende proces, hvor
alt kan ske. Hvor inspirationen indfinder sig på de mest mærkværdige tidspunkter og i de utroligste former. Vi skal arbejde med elementer
fra både litteratur, scenekunst, leg og fortælling i et rum, hvor både mørket og lyset, pauserne og det hektiske, stilheden og larmen, ordene, objekterne, lydene og det lydløse får betydning for den poesi, vi skaber.”
BEMÆRK:
For at skabe en helt særlig og intim stemning, udbydes projektet helt eksklusivt kun til FIRE 5. klasser!
For at kunne komme i betragtning til forløbet kræves det dog, at du som lærer kan garantere, at du og din klasse kan komme ind i Folkekirkens Hus to gange på én uge:
En workshopdag fra kl. 9.15-13.15 kun for din klasse + fredag den 26. maj 9.30-11.00 til en afsluttende fernisering sammen med de øvrige deltagende klasser med bl.a. præsentation af egne kunstværker samt kaminpassiar om projektets tema og fotosession med projektets hovedperson.