Fællesskab i fællessang
I Danmark er der en særlig tradition for fællessang. Der synges i alle mulige sammenhænge – i skolerne, i kirkerne og til runde fødselsdage og bryllupper. En af de personer, som har haft afgørende betydning for den danske fællessang, er N.F.S. Grundtvig. Han er den mest flittige salmedigter, vi nogensinde har haft i Danmark. Han skrev omkring 1000 salmer og sange, og han var af den holdning, at danskerne skulle synge meget mere i alle mulige sammenhænge. I skolen kunne fællessangen skabe en interesse for læringen, og i kirken kunne den være med til at fastholde menigheden i troen.
Fællesskab i fællessang er et forløb, hvor eleverne dels skal stifte bekendtskab med fire sange/salmer, som er blevet en vigtig del af den danske sangtradition, og dels opleve hvordan det er at synge sammen i fællesskab.
Tre af sangene er skrevet af Grundtvig, mens den sidste er en nyere salme. De fire sange er udvalgt, fordi de er nemme at synge og forstå, og fordi de tilsammen kan give eleverne et billede af, hvad fællessang er og kan. Sangene giver også indblik i, hvem Grundtvig var, hvad han mente, og hvilken betydning han har haft for fællessangen. Der er lagt op til, at eleverne skal arbejde med sangene i både kristendomskundskab og musik. Og så har vi ”inviteret” Grundtvig til selv at præsentere sangene og historien i og omkring dem i fire videoer, som vises i begyndelsen af hver kristendomskundskabslektion.
Materialet indeholder:
• Lærervejledning
• Hjemmeside med videoer, billeder og kopisider
KLASSETRIN | 3. – 4. klasse |
FAG | Kristendomskundskab og musik |
LEKTIONER | 4 lektioner kristendomskundskab á 45 minutter og 4 lektioner musik á 45 minutter |
UDBYDES | Hele året |
OMRÅDER | Kristendom |